dinsdag 6 juli 2010

Dag 4: Dagje Lviv, Львів, Lemberg, Lvov Լվով en Leopolis

привіт всім (betekend: hallo allemaal) image

Rond negen uur ging de wekker. Half 10 zaten we aan het luxe uitgebreid, het speciaal voor ons bereidde Oekraïense ontbijt. We gingen buiten zitten om van het mooie weer te genieten. Alleen Siemen had appel in z’n pannenkoekjes, de rest was hier zoals gewoonlijk stik jaloers op! Hierna besloten we om een stadswandeling te maken via een kaart uit de Lonely Planet. Wim had al snel de taak van reisleider op zich genomen en een kwartier later wisten we totaal niet waar we op de kaart waren. Toen Martijn het overnam werd het er echt niet beter op. Het was gewoon een kaart die niet overeenkwam met de werkelijkheid. De zin “staat niet op de kaart” werd redelijk vaak uitgesproken.

imageWe gingen eerst naar Chevchenko standbeeld. Vraag ons niet wie dat was. Dit is het midden van de stad. Andere belangrijke spots waren een theater, een synagoge, een paar kerken en de castle hill. Geluncht hebben we in het Cabinet Café. De ober moest steeds twee trappen op en af lopen om het voedsel te brengen. Na het eten kochten we een kaartje voor internet dat in totaal 19 euro koste, waarbij we dus 6,432 beltegoed hadden en 1 gig aan internet. Dit is handig om onderweg even wat informatie op te zoeken en onze blog bij te werken in hotels mochten we geen internet hebben.

We hebben ook een grote overdekte markt gezien waar er verschillende soorten groentes, vlees en vrouwelijke kleding werd verkocht. Hier zagen we ook een bak met karpers. Een klant bestelde een vis en het visvrouwtje haalde een levende vis uit de bak en deed die in een plastic zak. Hier hebben we een filmpje van gemaakt en die staat onderaan tussen de foto’s. De visvrouw werd trouwens nog flink pissig op Siemen omdat hij haar filmde. image

Even later kwamen op de hoofdstraat van Lviv uit waar vele winkel aan beide zijde van de straat aanwezig waren. Weer viel ons op dat 90% van de winkels vrouwenkleding verkocht. Hier kwamen we een promo-bloemenbak tegen voor het EK 2012. Bij de Mc Donalds kochten we 4 ijsjes voor een euro (hoezo goedkoop). Even later kwam een mafkees Wim een parachutesprong aanbieden. Jeroen zei: flikker op. Toen ging ie weg.

We hadden tijdens de tour al een plek gevonden om te gaan dineren. Dit restaurant werd namelijk aanbevolen door de Lonely Planet. We hadden ook een hoge toren beklommen, die een fantastisch uitzicht bood over Lviv. Er staan wat foto’s van deze Madurodam huisjes en vergezichten op de site. image

Het diner was heerlijk. We zeggen het nog maar één keer want het begint clichématig te worden, maar het  was spotgoedkoop. In totaal waren we 70 euro kwijt en we hadden lux gedineerd (wijn, voorgerecht, voorvoorgerecht, en hoofdgerecht: kwalitatief goed eten). Er was ook een Nederlandse ondernemer aanwezig. Martijn sprak hem aan. Hij wist te vertellen dat de vrouwen in Oekraïne vaak in korte rokjes rondliepen en dat het gemiddelde hotel in het binnenland geen ramen heeft. Daarna hebben we een terrasje gepakt. Hier hebben we even gerelaxt om daarna richting het hotel te gaan. Daarna hebben we dit verslag getypt en gaan nu heerlijk slapen.

Morgen lekker lang rijden, een trip van Lviv naar Kiev, dus vroeg op. Vandaar dat we nu maar dromen over het mooie Oekraïne en alles wat het ons gaat brengen.

Martijn, Siemen, Wim en Jeroen.

Oja, we willen jullie graag allemaal bedanken voor de reacties. Dit vinden we erg leuk om elke keer weer te lezen. We verheugen ons elke keer er elke keer weer op. Dus ga vooral zo door!

Een stukje van de rondwandeling die we door lviv gelopen hebben.

En zoals jullie vast leuk zullen vinden, aardig wat foto’s die we gemaakt hebben van het mooie Lviv.

1. Hallo avonturiers, leuk om met jullie mee te reizen. Met al dat eten zal de weegschaal straks wel doorslaan en moet er flink gesport worden om weer een strak "wasbordje"te hebben. Morgen (vandaag) spannend voor Nederland of ze deze ronde weer doorkomen. Nogmaals veel reis plezier en tot het volgende verslag.
    grt wilma(ma)

2. Mooie stad en mooie gebouwen. Had ik niet verwacht. Ook de foto's. Erg goed genomen. Perfecte composities (soms). :)
    Nu pas begrijp ik, dat jullie dit land gekozen hebben: schitterend land en goedkoop luxe kunnen eten en slapen. (Wel een moeilijke taal lijkt me.)
    Groetjes van ons allen!!!!

3. Ik had niet verwacht dat Oekraïne zo'n rijke cultuur en historie heeft. Zo'n arm land is het vroeger niet geweest.
    Goed te lezen dat jullie het naar je zin hebt. Blijf genieten!

We vinden het erg leuk om reacties te krijgen. Dus laat hier je reactie achter.