donderdag 8 juli 2010

Dag 7: Door Kiev met de benenwagen

imageDoor de weinige uurtjes slaap die ons reisschema ons biedt,  hadden we besloten vandaag uit te slapen. Om kwart over 9 zaten we aan het ontbijt om vervolgens om 10 uur onze sightseeing tour te starten door Kiev. Martijn moest zijn hobby uitoefenen (werken) vandaar dat hij later bij de rest aansloot. Onze tour startte bij zo’n groot klooster, genaamd het Kyivo-Pechers’ka Lavra. Het complex bestond uit 23 hectare en er liepen verrekte veel geestelijken rond. Er waren ook catacomben waar ze van die gemummificeerde lijken bewaarden. Daar zijn we ook even in geweest, maar de gangen waren zo klein en het was megadruk dat we hier snel weer uitgevlucht zijn. De mensen hier zijn enorm gelovig en daarvan waren wij zeer onder de indruk. Overal werd gebeden en vele schilderijen afgekust.

imageWe zijn naar het Vrijheidsplein gelopen via het huidige stadion van Dynamo Kiev en de Arc de Triomf van Kiev. Bij deze boog hadden we een fantastisch uitzicht over de stad en de rivier (de Djnipro River). Onderweg kwamen we nog een Processietocht tegen. Vele gelovigen (vele waren oud, maar er zaten ook een aantal jongeren bij) hielden kruisjes en schilderijtjes de lucht in en liepen gewoon over de weg door het drukke Kiev. Tijdens het eten in de Sushibar belde Tinus op en hij sloot bij ons aan (intussen was het al twee uur in de middag).

We hebben een heleboel kerken gezien. Zoveel kerken, dat we er na een tijdje gewoon genoeg va n hadden. We zijn ook nog even in de artistieke buurt van Kiev geweest waar verschillende kraampjes stonden met zelfgemaakte kunst (troep). Jeroen had een T-Shirt gekocht. Wim wilde kaarten kopen voor het thuisfront, maar die kennen ze blijkbaar in Oekraine niet, want we hadden nog geen enkele briefkaart in heel Oekraine gezien.

imageNa en ijsje bij de Mac Donalds en een drankje op het terras (op het vrijheidsplein) gingen we naar het  hotel. We waren kapot omdat Kiev gebouwd is op een aantal (hele steile) heuvels. Onze kuitspieren zijn wel extra getraind door deze tocht. Eten we deden we bij een schitterend Sovjet Unie stijl restaurant waar we heerlijk hadden gegeten.

Op dit moment kunnen we zeggen dat we ongeveer elke dure auto hebben gezien, die er op deze aardkloot word gemaakt hebben gezien.

Jeroen, Wim, Siemen en Tinus

Totaal was de gelopen route 28 km!

1. Zo, even tijd om jullie verhaal te lezen. De visite (Willem, Laura, Matthijs, Noortje, Sabine, John en Janine) zijn net weg. De rotzooi is opgeruimd en het is zo bedtijd.
    Jullie hebben weer veel gezien en meegemaakt. Je zou er vroom van worden. Alleen die auto's passen niet bij die vroomheid of je zou een nieuwe orde kunnen starten (gat in de markt?).
    Voor straks welterusten allen en morgen weer een plezierige dag.

2. Wauw, 28 km gelopen. Niet mis!! Wat een stad, zeg! Volgens mij lopen die mensen niet een demonstratie, maar een processie. Zo was dat vroeger (ja, ja, ook voor mijn tijd, dus in oma's tijd) toch. Het eten ziet er allemaal heerlijk uit!! Groetjes.

3. O, ja, Rick heeft zijn felbegeerd papiertje: HAVO diploma binnen. Gisterenavond in een bloedhete aula uitgereikt. Je hebt heel wat gemist, Jeroen! :)

4. Indrukwekkende reis maken jullie op dit moment. Leuk en interresant om te lezen. Vooral al die foto's zijn indrukwekkend. SUPER, .

Jeanny gaf me jullie site door, Jeanny bedankt. Zeer zeker de moeite waard om deze vakantiebelevenissen door te lezen. Heren ga zo door met jullie vakantie en verslagen.
    Groet Elly

We vinden het erg leuk om reacties te krijgen. Dus laat hier je reactie achter.