vrijdag 9 juli 2010

Dag 8: De reis van Kiev naar Yalta deel 1: tussenstop Zaporozhye

Vandaag bestond de reisdag uit een rit naar Zaporozhye. Dit is een industriestad richting het oosten van Oekraïne. We hebben voor deze stad gekozen omdat dit plaatsje onze route naar Yalta (de Krim) mooi in tweeën splitste. Om 7 uur zaten we aan het ontbijt zodat we rond 8 uur konden vertrekken, zodat we tijd genoeg hadden om de 520 kilometer af te leggen. Vandaag bestond de route vooral uit B-wegen en we wisten niet wat we hiervan moesten verwachten. Achteraf kunnen we zeggen dat de wegen 100% meevielen en dat we lekker hebben kunnen toeren.

Het landschap bestond vandaag vooral uit zonnebloem- en tarwevelden. Deze velden waren heel groot. We reden ook een heel stuk langs de stuwmeren, al konden we ze maar af en toe zien. Op dit moment zijn ze druk bezig om het graan te oogsten. Ze rijden wel met 5 grote machines per weiland om alles te oogsten. In de stad Dnipropetrovsk hebben we geluncht. In een hele grote supermarkt hebben we broodjes met allerlei zoete troep erop gekocht (lokale broodjes) en deze heerlijk bij de auto opgegeten.

Rond half 5 kwamen we aan in het hotel. De kamers zijn iets minder luxe (geen airco) dan de vorige keren (we hebben de goedkoopste kamers genomen, totaal geen luxe en op de kamer is het nu 29 graden, lekker zweten dus, en in dit hotel is er ook geen internet, dus echt back to basic!). Het viel ons meteen al op dat bijna niemand hier een woordje Engels kan spreken in Zaporozhye. Een heel verschil met Kiev, waar de jongeren toch wel de basisdingen in het Engels konden vertolken. De ervaring hier leert echter dat je met gebaren al een heel eind komt. We hebben het boekje Engel-Oekraiens nog niet hoeven te gebruiken (al doet Jeroen pogingen om wat woordjes te leren).

Het stadje zelf is een industriestad. De lucht is erg vervuild en dat is goed te merken. Het schijnt vroeger nog veel erger geweest te zijn; vele fabrieken zijn in de loop der tijd dicht gegaan. Het bijzondere aan deze stad is dat het een boulevard heeft van 8km lang.

Eten deden we bij een Italiaan. Dit restaurant kwamen we onderweg tegen, zag er heel erg netjes uit! Eten bestellen ging wat moeizamer, omdat ze geen engels konden (dus plaatjes aanwijzen).  Ijsje eten deden we bij de Mc Donalds, hier moesten we een flink eind voor wandelen, Ongeveer 6 km totaal waaronder we nog een flinke regenbui kregen. Terug gingen we met de taxi, aangezien het nog steeds regende. We gaan vroeg slapen want morgen moeten we vroeg op. We hebben een lange rit te gaan en we willen ook nog tijd over hebben om morgen te zwemmen. (en dan lekker bij het zwembad en het luxe hotel de slaap inhalen, aangezien aan dit hotel echt niks is!)

Groeten vanuit de stad waarvan we de naam morgen al niet meer weten,

Wim, Jeroen, Siemen en Tinus


Dit keer wat minder foto’s.


De route die we gereden hebben, totaal 528 km, gemiddeld 65 km/uur

5 opmerkingen:

  1. Weinig foto's deze keer.
    Toch een leuke dag gehad ondanks de vele kilometers en het basic hotel?
    Gisteren hebben wij een gezellige avond gehad. Toch nog een aantal mensen die de moeite hebben genomen om op visite te komen. De hele avond lekker buiten gezeten. Morgen de ballonvaart en het feest van ome Gertjan en tante Henriette. Zondag mijn geplande verjaardag. Dus een druk weekend met, naar verwachting, zeer hoge temperaturen. Voor straks welterusten en morgen weer een fijne dag.
    By the way, graan groeit niet in een weiland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Mannen,

    Hier weer een reactie van mij.
    Wat een indrukwekkende reis!!! Lijkt me erg vreemd om in Chernobyl te zijn en daar de restanten van de ramp aan te treffen. Het ziet eruit alsof alles nog maar kort geleden gebeurt is, voel je dat ook zo als je daar bent?
    Die foto met die rare man op de trap, is dat echt of staat die daar gewoon zo als object? Dit is voor ons namelijk moeilijk te zien en uit het verhaal lijkt net alsof hij met jullie aan de rondleiding mee deed...

    Kiev is btw echt een enorm mooie stad, wat een prachtige gebouwen, lijkt me mooi om daar te zijn!
    Verder alles overleefd in het warme hotel na de lange reis van gisteren? Begreep dat het weinig luxe heeft en geen airco..

    Ik ben benieuwd hoe jullie lange toch van vandaag zal bevallen en in wat voor luxe jullie in de Krim terecht komen;)

    Hier is het al de hele week erg warm zoals jullie hebben begrepen.
    Vanmiddag ga ik met John en Wilma mee naar de familiedag van ome Gertjan en Tante Henriette, ben benieuwd hoe het zal zijn zonder jou Siemen... Maar zal vast goed komen, ik ken jou familie gelukkig al langer dan vandaag.
    Morgenochtend vroeg moet ik eerst werken, daarna heb ik het openingsfeest van het nieuwe bedrijf van mijn oom, begint om 15.00u. Na een lekker buffet gaan we met het gezin weer richting huis, want we hebben besloten dat we allemaal in Oisterwijk voetbal willen kijken.
    Quint en ik kunnen dan lekker de kroeg in.
    Net via sms nog afgesproken om weer met Ineke en Thomas bij de Lieve Lente te kijken.
    Ben benieuwd hoe spannend het zal zijn, vorige wedstrijd zat ik echt aan de buis gekluisterd!!!
    En hopen dat NL gaat winnen natuurlijk en dan kan het feest losbarsten:D:D:D
    Een feestje zou mooi zijn natuurlijk.

    En dan nog maandag, de grote dag voor mij! Om 20.30 zal ik mijn diploma in ontvangst gaan nemen. Ben benieuwd of iemand er nog aan gaat denken op school dat ik wel met een 8.6 geslaagd ben:P

    Heel veel plezier daar nog en geniet ervan met de wedstrijd morgen. Mannen rust lekker uit op het strand na 2 lange dagen in de auto!

    Liefs kus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Mannen,

    Wat een boeiende reis tot nu toe!
    Vol verbazing heb ik het verhaal over Chernobyl gelezen. Wat lijkt met het raar om daar te zijn, alles ziet eruit of het kort geleden is gebeurt. Voelt dat voor jullie ook zo.
    Nu even een korter verhaal dan net. Heb een reactie gestuurd naar jullie blog met een heel verhaal. Ik zie dat er twee keer gereageerd is maar deze is helaas niet zichtbaar op jullie blog??? misschien dat jullie het toch ontvangen hebben.

    Rond 14.00u wordt ik door John en Wilma opgehaald en gaan we naar de familiedag van ome Gertjan en tante Harriette. Ben benieuwd hoe dit zal zijn zonder jou Siemen, maar dat komt vast goed!

    Liefs kus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha ik was weer te snel met reageren.

    Ik had al een paar keer gerefresht dus ik dacht dat mijn reactie niet zichtbaar was omdat ik niets zag in mijn scherm, maar nu hebben jullie met dit berichtje opeens al 3 berichtjes van mij:P

    Veel plezier nog daar!
    Ik hoor de verhalen wel als jullie thuis zijn!
    Oja Siemen houdt er alvast rekening mee dat drank nu enorm goedkoop is en dat het straks in Rome nog voor je tegen gaat vallen want dan kost een biertje opeens ong. 4 euro heb ik ergens gelezen;) Dus maak je borst maar nat...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een onderneming, en waar jullie zin in hadden pfffff.

    BeantwoordenVerwijderen

We vinden het erg leuk om reacties te krijgen. Dus laat hier je reactie achter.